8 september - 15 september

15 september 2016 - Galapagos Islands, Ecuador

Donderdag 8 september:

Ook deze ochtend als we aan het ontbijt zitten, komt Angelo vragen wat onze plannen zijn voor de dag. Vanochtend geven we aan dat we graag Miraflores verder willen verkennen. Meteen pakt Angelo zijn eigen gemaakte plattegrond en begint zeer uitgebreid te vertellen over alles wat we kunnen bezoeken incl lekkere ijssallons, restaurants en goede wisselkantoren. Angelo is echt een schat en ook vandaag vertrekken we dus weer met een 100% Angelo route door Lima. Net als gisteren is het weer erg grauw, veel bewolking en best fris. De wolken komen hier bijna niet voorbij het Andes gebergte wat betekent dat het bijna 10 maanden per jaar dit weer is. Het regent hier nooit, de vochtigheidsgraad is alleen erg hoog.

Eerst bezoeken we het Parque del Amor (echt iets voor ons natuurlijk). Een schitterend park langs de kust met Gaudi-achtige banken, wandel- en fietspaden, sport apparaten en tennisbanen. Jan heeft nog spijt dat hij zijn tennisracket niet heeft meegenomen. Wel komt onze Nedis selfie-stick hier goed van pas. Als echt toeristen fotograferen we hier wat af met onze stick. Daarna lopen we naar het Parque Huaca Pucllana. Een enorme adobepiramide uit de pre-Inca tijd. Wij vinden het vooral een hoop stof en veel stenen. We hebben ook een beetje pech met de groep. Bij de Engelse groep sluiten nl een paar Brazilianen die na elke Engelse uitleg in het Spaans vragen gaan stellen. De helft van de groep wil daardoor vroegtijdig afhaken maar dit mag weer niet, je mag nl niet alleen over het terrein. Wat resulteert in een groep ongeïnteresseerde mensen en een groep over-actieve Brazilianen. Heel gezellig!

Na de rondleiding lopen we naar de Indian market waar ze alle soorten kunstnijverheid van Peru verkopen. Denk hierbij aan Alpaca truien en sjaals, zilverwerk, kleurrijk textiel en poncho's (zoals de panfluit spelers dragen in de stad, die we hier trouwens helemaal nog niet hebben zien spelen)

Hierna gaan we lunchen bij Punto Azul, op aanraden van Angelo. Als voorgerecht een heerlijke krab causa, aardappelpuree met daarop een soort krabsalade en garnalen. Als hoofdgerecht nemen we tacu-tacu, rijst gemixt met bonen en gebakken witvis met bonensalsa. Allebei typische Peruaanse gerechten en echt verrukkelijk. Op de lijn letten gaat nog lastig worden hier in Peru. Daarna terug naar het hotel want Bregje kan elk moment arriveren.

Ook Bregje arriveert na een goede vlucht mooi op tijd. We gaan direct door naar het strand waar we bij de hippe strandtent Mango's proosten met een heerlijke Pisco op een gezellige vakantie samen.

9 september

Omdat we nog niet helemaal gewend zijn aan de nieuwe tijdzone, zijn we alledrie al heel vroeg wakker. Deze keer geen ontbijt van Angelo maar een heerlijk broodje bij La Lucha. Een enorm druk bezocht tentje waar je de heerlijkste broodjes kan krijgen. Van uit daar lopen we door naar het Parque Del Amor waar we een kopje koffie drinken onder de para glijders die langs de kustlijn vliegen. We lopen nog even langs de markthal en gaan dan met de taxi naar het allergrootste foodfestival ter wereld.Een terrein zo groot als 10 voetbalvelden bij elkaar staat helemaal vol met foodtrucks, eetstalletjes en enorme barbecues. Je kan hier eten kopen van over de hele wereld. Vooral de enorme grills zijn leuk om te zien, volledige varkens en cavia's hebben ze hier op liggen. De cavia's laten we nog even aan ons voorbij gaan maar wij nemen wel heerlijke ceviche met eend, causa en gegrild varken. Het varken is uiteraard niet zo lekker als Jan zijn pulled pork, maar ja je weet het is toch altijd behelpen op zo'n vakantie. Nee hoor, het is een echt een beleving om hier te zijn. Leuk zo tussen de lokale bevolking met al die verschillende keukens. Na al dit lekkere eten moeten we door naar het vliegveld waar onze trip naar de Galapagos Eilanden begint. Deze avond vliegen we van Lima naar Guayaquil waarna we de volgende dag alweer vroeg doorvliegen naar Baltra, Santa Cruz.

Zaterdag 10 september
Om 8:00 uur vertrekken we vanuit Guayaquil naar Santa Cruz. Het is een twee uur durende vlucht maar door het uur tijdsverschil arriveren we al om 9:00 op de luchthaven Baltra. Dit is een klein eilandje vlakbij het eiland Santa Cruz waar ook alleen de luchthaven gevestigd is. Het is een erg dorre bedoening daar dus we zijn heel benieuwd hoe de rest gaat zijn. We moeten eerst met een bus naar een pontje. Tijdens deze busrit ontdekt de chauffeur ineens dat de klep van het bagageruim is open gegaan en hij een aantal tassen onderweg verloren is. Hij gooit de bus in z'n achteruit en zo worden de tassen weer van de weg geplukt. Het is echt een hilarisch gezicht om te zien. Na het pontje is het 3 kwartier rijden met een bus naar het centrum Puerto Ayora. Een rit waar we het dorre gebied achter ons laten en hoog de bergen in gaan waar je in de wolken rijdt en het behoorlijk regent. Alles is er erg groen en we zien al enorme schildpadden van een meter groot langs de weg. Dat belooft wat voor de komende dagen. Bij aankomst in het centrum lopen we naar Hostal Baltra waar we de eerst nacht zullen verblijven. Daar krijgen we ook direct tips van wat we allemaal kunnen doen op het eiland. Eerst gaan we de boottocht en de excursie voor het volgende eiland boeken anders heb je kans dat het vol zit. De volgende dag willen we namelijk met een boot naar het eiland Isabela gaan. Daarna lopen wat door het stadje, bezoeken we Ninfa lagune het Darwin institution en gaan we natuurlijk even op een strandje liggen. Ontzettend leuk want tussen de strandgasten liggen ook zeeleeuwen heerlijk te relaxen op het strand. 's-Avonds eten we ergens wat waarbij Jan eerder naar het hotel teruggaat omdat hij niet helemaal lekker is van iets wat hij eerder die dag gegeten heeft.

Zondag 11 september
We gaan vandaag naar Isla Isabela met de boot. Eerst pakken we nog even de watertaxi naar las Grietas. Een kloof in de rotsen met prachtig helder water en veel vissen. Ook is er een mooi stand met luxe hotels daaraan gelegen.
Om 14:00 stappen we aan boord van de boot voor een twee uur durende tocht. Het is een van de verschrikkelijkste boottochten die ik ooit heb gehad. Alle heerlijke maaltijden die ik hierboven beschreven heb ben ik tijdens deze trip weer kwijt geraakt. Gelukkig hebben Bregje en Jan nergens last van gehad.
Maar eenmaal aan land gekomen, komen we al meteen allerlei fauna tegen. Je struikelt bijna over de zeeleeuwen en leguanen. We checken in bij Hostal Neptuno.  We lopen nog even door het dorpje Villamil waarbij we zelfs flamingo's aan de rand van een meer zien staan. Daarna gaan we naar het strand waar we een geweldige zonsondergang zien. Omdat we hier precies onder de evenaar zitten is het hier altijd om 18:00 uur donker. Dan eten we nog wat en gaan op tijd naar bed want de volgende dag worden we alweer vroeg opgehaald voor onze excursie.

Maandag 12 september
Vandaag gaan we de excursie Los Tuneles doen. We moeten eerst duikpakken en flippers passen want we gaan met de boot langs verschillende locaties en op het eind gaan we nog snorkelen. We beginnen weer met een pittig tochtje met de boot waarbij we onderweg schildpadden en manta ray's tegenkomen. Vooral die laatste maken veel indruk, enorm grote vissen die je goed kan zien als ze aan de oppervlakte komen eten. Los Tuneles ligt achter de branding en is heel erg rustig, heeft bijna iets mysterieus. Hier zijn vulkanische tunnels en bruggen gevormd door de erosie. Hier zitten ook een Blue Footed Boobies nesten met jong. Daarna varen we door naar een plek waar we gaan snorkelen. Hier zwemmen we dus gewoon tussen de white tip reef sharks, schildpadden van wel een meter groot en zeepaardjes. Echt heel erg gaaf om te zien! Na 4,5 uur zit de excursie erop en gaan we terug naar het hotel. Daar huren we aan de overkant 3 fietsen. We gaan eerst naar het Giant turtle breeding centre en en weer een meer vol met flamingo's. Daarna fietsen we 7 km naar boven, naar el Muro del la Lágrimas een uitzichtpunt waarbij je mooi zicht hebt over het eiland. Op de terugweg stoppen we nog een paar keer. Bij een strandje zien we nog pelikanen en boobies naar vis duiken. Erg spectaculair om te zien!

Dinsdag 13 september
Deze ochtend sta ik op met een enorme koortslip. Ik zie er uit alsof ik een zwaar mislukte Botox behandeling aan mijn lip heb gehad. Voorlopig geen foto's van mij. Bregje en Jan gaan eerst even snorkelen voordat we met de boot terug moeten. Helaas valt er niet veel te zien dus zijn we verplicht lekker te relaxen op het strand tussen de zeeleeuwen. We hadden ons alleen iets beter in moeten smeren want we verbranden behoorlijk. Heerlijk zo'n vakantie!
Om 15:00 uur stappen we een tikkeltje zenuwachtig, met 4 plastic zakjes, op de boot voor de terugtocht. Deze keer gaat het verrassend goed, door de strategische plek die ik zo snel mogelijk heb ingenomen bij het instappen op de boot. Bij aankomst gaan we direct op zoek naar een hostel. We hebben deze keer niet vooraf geboekt via een site maar alleen gekeken waar eventueel plek is. Hierdoor kunnen we in een luxer hostel overnachten tegen veel lagere kosten dan op bijvoorbeeld booking.com. We komen uit bij Hostal Coloma. 's-avonds eten we kreeft in een straat met allemaal tafels aan elkaar en verschillende grills aan de zijkanten. Leuke plek en heerlijk eten!

Woensdag 14 september
Vandaag huren we fietsen. We laten ons door een taxi 22 km verder bij los Gemoles afzetten, vanuit daar fietsen we naar beneden via el Chato. Het is boven erg mistig en het regent aardig. Bij el Chato is een opvangcentrum voor schildpadden en er zijn lava tunnels. Leuk om te zien maar niet spectaculair. De weg terug daarentegen wel. Toen we de afslag naar el Chato maakte ging de weg al aardig naar beneden wat betekende dat op de terugweg we dit alles moesten klimmen. Met het zweet op de rug kwamen we weer boven aan. Vanuit daar was het alleen maar naar beneden fietsen wat makkelijk ging. Jan kreeg nog wel een lekke band, maar als een ware Mac Gyver heeft hij deze weer in no-time geplakt.
Eenmaal aangekomen in het dorp gaan we naar Playa de Tortuga bay. Na een wandeling van 30 minuten langs een schitterend pad door de natuur komen we aan op een strand met ook hier weer leguanen.
's-Avonds gaan we weer eten in het gezellige straatje waar we een vis aanwijzen die met cocossaus wordt klaargemaakt. Moe maar voldaan gaan we slapen.

Donderdag 15 september
Helaas is vandaag alweer de laatste dag op de Galapagos eilanden. Het is hier echt geweldig geweest maar het is tijd voor nieuwe ervaringen. Om 9:30 uur worden we door de taxi opgehaald en om 20:00 uur zullen we arriveren in Lima waar we een hotel bij het vliegveld geboekt hebben.

1. Ilse van der Voorden:
    16 september 2016
    Lieve mensen, wat een mooie, beeldende verhalen allemaal. Jullie zijn duidelijk aan het genieten. Hopelijk gaat die vervelende reisziekte nog een keer over! Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Veel plezier, x Ilse
  2. Danielle:
    16 september 2016
    Super! Mooi begin van jullie reis!
  3. Margien en Aldert van der Broek:
    16 september 2016
    Prachtige verhalen. Marieke, is je lip weer genezen? Leuk, dat je daar ook kunt fietsen.
    Hier is ook alles o.k.
    Nog veel reisplezier.
  4. Bregje:
    17 september 2016
    Geen woord gelogen! ;)

Galapagos was fantastisch
  5. Els:
    18 september 2016
    Geweldig lijkt me dat, duiken en snorkelen tussen al dat moois onder water.
    Jullie kunnen zó in het programma van "3 OP REIS"
  6. Gonny:
    23 september 2016
    Leuke verhalen heb je opgeschreven , dat leest makkelijk weg . Nu kan ik het me nog een beetje beter voorstellen hoe het is . Veel plezier de komende dagen ,ik hou het blog in de gaten X
  7. Bernadet:
    25 september 2016
    Ik heb het bewijs van je koortslip gezien Marieke! Hopelijk is hij inmiddels als sneeuw onder de zon verdwenen..... Ben erg benieuwd naar alle foto's en de nieuwe verhalen, enjoy!!!!!
  8. Ralf:
    27 september 2016
    Via mijn straatgenoot Margien kwam ik op jullie pagina terecht. Een erg mooie reis en nog heel wat fantastische locaties voor de boeg. Geniet ervan.

Eind dit jaar ga ik met mijn vriendin ook een deel van jullie route (Peru --> Chili (Noord en zuid)) af. Vinden jullie het ok als wij ook zo nu en dan meelezen? Al heel wat locaties uitgestippeld, maar leuk om daarin ook jullie ervaringen mee te nemen.

Groeten,
    Ralf