18 november t/m 30 november

30 november 2016 - Tilburg, Nederland

18 november tot en met 30 november
De dagen in Cartagena hebben we vooral relaxend doorgebracht. De eerste dag zijn we naar het strand geweest maar daar werd je knettergek van de verkopers en de masseurs. De hele dag kwamen ze met allerlei spullen langs zoals hoeden, sieraden en houtsnijwerk. Als je er niet op reageerde bleven ze gewoon doorpraten en als je er wel op reageerde dan praten ze ook gewoon door. De masseurs begonnen je ook meteen te masseren en als je niet snel genoeg was met weigeren spoten ze snel de massageolie over je heen en was je de pineut.
Hier zijn we dus dan ook maar één dag geweest, de andere dagen hebben we bij het zwembad van het hotel doorgebracht.
Op San Andrés was er al sprake van de ontwikkeling van een tropische storm, deze heeft zich de afgelopen dagen alleen maar verder ontwikkeld en er zijn zelfs officiële waarschuwingen van een orkaan. Het schijnt op San Andrés flink tekeer te zijn gegaan en daarna is de storm doorgegaan richting Costa Rica. We hebben dus geluk gehad en net op tijd weg uit San Andrés weggegaan.In Cartagena hebben we geen last van de orkaan maar er is wel heel veel wateroverlast. De golven zijn echt enorm en alle straten bij de kust staan blank.
Het stadje Cartagena is echt geweldig mooi. Schitterende historische felgekleurde gebouwen met hippe restaurants en leuke winkels.
Café del Mar is een aanrader, daar kan je mooi de zonsondergang zien en ze draaien er relaxte muziek.
Uiteraard zijn we nog op zoek geweest naar lekkere restaurants zoals Carbon de Palo en Parilla Quebracho met heerlijke steaks en Agua de Mar een gin tonic en tapas restaurant.
Omdat het toch een beetje raar voelde om helemaal niets meer te doen hebben we nog de vesting Castilla de San Felipe bezocht. Geen high-light van de vakantie maar wel aardig.
En ja, dan is het na een week Cartagena weer tijd om terug te gaan naar Lima. Daar waar het drie maanden geleden allemaal is begonnen.
Heel vreemd om hier nu weer terug te zijn. Het weer is er in ieder geval een stuk beter dan 3 maanden daarvoor en we ontdekken ook nog wat leuke wijken.
We bezoeken het Mate Museum waar standaard het werk van Mario Testino hangt, een mode fotograaf die in alle grote bladen heeft gestaan en bijvoorbeeld ook Prinses Diana heel mooi gefotografeerd heeft een paar maanden voor haar dood. Mario Testino blijkt van origine een Peruaan te zijn en heeft ook een hele mooie reportage gemaakt met modellen in traditionele Peruaanse klederdracht. Echt een geweldige tentoonstelling!
Voor de laatste avond in Lima hebben we gereserveerd bij het beste restaurant van Zuid Amerika, restaurant Central. Geen idee wat we allemaal gegeten hebben maar het was ver-ruk-ke-lijk. Alle ingrediënten waren afkomstig uit verschillende gebieden in Peru met de verschillende hoogtes aldaar. Echt geweldig! We hadden geen betere afsluiter kunnen hebben.
En ja, dan zit het er echt op. Drie maanden lijken nu voorbij gevlogen maar we hebben zoveel gedaan en gezien, het was echt een geweldige ervaring waar we met heel veel plezier op terugkijken.
In deze 3 maanden hebben we 6 landen bezocht, 17 vluchten, 10 busritten, in 33 hotels overnacht en 13 tourtjes gedaan.
Dit verslag was bedoeld om later terug te kunnen lezen wat we allemaal ook alweer precies hebben gedaan maar het was leuk om te ervaren dat ook andere mensen het met plezier hebben gelezen. Wij willen jullie dan ook hartelijk danken voor al jullie leuke berichten en reacties. Erg leuk om zo toch nog een beetje in contact te blijven met het thuisfront.
Wij hopen jullie allemaal snel weer te kunnen zien en te horen wat jullie de afgelopen 3 maanden allemaal hebben uitgespookt, want ons verhaal kennen jullie nu al.
Groeten Jan en Marieke

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erna:
    1 december 2016
    Zal wel wennen zijn
    maar wel een ervaring rijker en heel veel gezien
    welkom thuis
  2. Marco:
    1 december 2016
    Welkom terug!!!
  3. Goof Zebregs:
    3 december 2016
    Ik heb echt gesmuld van jullie verhalen. Bedankt!
  4. Jos Kivits:
    3 december 2016
    Heerlijk om weer te lezen. Bedankt voor de mooie verhalen en foto's! En nu maar weer van ons eigen landje genieten...