Maandag 31 oktober tot 21 november

21 november 2016 - Colombia, Colombia

Maandag 31 oktober
Rond 17:00uur arriveren we in ons hotel in Buenos Aires in de wijk Palermo. Een super leuke wijk met veel kleine winkeltjes en lekkere restaurants.
We pakken snel onze tassen uit want we willen vanavond naar het concert gaan van Bomba De Tiempo. Dit is een percussieband die wekelijks optreedt, bij slecht weer binnen en bij mooi weer buiten. Je kunt de kaartjes aan de deur kopen maar dan moet je wel op tijd zijn want het is er blijkbaar altijd druk. We hebben geluk met het weer dus het concert zal buiten zijn. Het is een oud industriepand met een groot binnenterrein waar een podium is. Het wordt echt een super swingende avond met allemaal enthousiast dansende Argentijnen om ons heen. Echt fantastisch om dit mee te maken, een top avond!!

Dinsdag 1 november
Als we 's-ochtends opstaan komt de regen echt met bakken naar beneden en het lijkt er op dat dit nog wel even aanhoudt. We gaan dus vooral indoor vandaag. We bezoeken een boekhandel die uitgeroepen is tot 2e mooiste boekhandel ter wereld. (nummer 1 is In Maastricht!) Het is een oud theater wat nu dienst doet als boekhandel maar het podium en balkons zijn nog in tact. Op het podium kan je nu lunchen of een drankje doen, en dat laatste doen we dan ook maar daar.
Verder doen we een groot overdekt winkelcentrum aan en lopen we wat door de stad want het weer klaart 's-middags gelukkig wat op. Ze hebben hier erg leuke winkels maar shoppen is lastig want hier hangt nu overal de zomercollectie terwijl we in Nederland volop de winter in gaan.
's-Avonds gaan we uiteraard een heerlijke Argentijnse steak eten bij één van de restaurantjes in de buurt van het hotel.

Woensdag 2 november
Buenos Aires is een erg grote stad, hebben we gisteren ontdekt, en te voet dus niet te doen. Daarom gaan we vandaag de hop-on-hop-off bus weer pakken zodat we zoveel mogelijk kunnen zien. Het is gelukkig droog maar het waait wel enorm. Dus boven in het open gedeelte waaien we behoorlijk onze stoel uit. We stappen onder andere uit in de wijk Boca waar ze leuke gekleurde huisjes hebben en een gezellige sfeer hangt.
Voor het avondeten willen we bij het Libanese restaurant Sarkis gaan eten, hebben we veel goede dingen over gehoord. Het gaat om 20uur open en je moet er uiterlijk 19:45uur staan om je naam door te geven, waarna ze je omroepen als je tafel gereed is. Als we aankomen is het al behoorlijk druk en zit er al een man of 40. Gelukkig zijn we vroeg genoeg om bij de eerste lichting te zitten. We weten niet goed wat we moeten bestellen dus we laten de ober voor ons beslissen. We eten er uiteindelijk heerlijke hummus, aubergine dip, couscous en lamsgehakt.

Donderdag 3 november
Vandaag is het schitterend weer en lopen we door de botanische tuin. Een schitterend park met bomen vanuit de hele wereld. Verder lopen we wat door 'onze' wijk en lunchen we op het terras. Om 17:00uur vertrekken we weer naar het vliegveld want vanavond vliegen we naar Bogota-Colombia met een overstap in Santiago-Chili.
De eerste vlucht gaat goed maar de vlucht Santiago- Bogota is heel turbulent, alsof je constant over een enorme hobbelweg rijdt. Geen fijn gevoel dus als je op dat moment in een vliegtuig zit.

Vrijdag 4 november
Het is een beetje een gok om in deze periode naar Colombia te gaan omdat het het tegen het einde van het regenseizoen loopt.
Ook vragen veel mensen, is het niet gevaarlijk in Colombia? Maar we hebben verschillende mensen gesproken onderweg en die waren allemaal erg enthousiast over het land. Je moet uiteraard oppassen en niet met je bezittingen te koop lopen maar dat moet je in alle grote steden.
We hebben voor alle zekerheid wel een hotel geboekt (GHL) in de restaurant wijk van Bogota zodat we 's-avonds in de buurt van het hotel kunnen eten.
Omdat we al vroeg deze ochtend in het hotel zijn kunnen we nog gebruik maken van het ontbijt daar. Daarna gaan we even lekker douchen en gaan we met de taxi naar het centrum. Omdat Bogota bekend staat om zijn kunst en musea bezoeken we eerst het Botera museum (een bekende Colombiaanse kunstenaar). Daarna bezoeken we het Museo de Oro, oftewel het goudmuseum.

Zaterdag 5 november
Ook in Bogota is graffiti echt een ding en we hadden ergens gelezen dat er vandaag een wandeling zou zijn door de stad met een gids. Op de gok gaan we naar het startpunt van deze tour en daar blijken zich al zeker 40 andere mensen te hebben verzameld. Jay, een Colombiaanse jongen die een tijdje in Amerika heeft gewoond en dus goed Engels spreekt, leidt de tour en vertelt ons van alles over de kunst, de kunstenaars, de regels/ problemen van de stad en het land. Het is een erg leuke rondleiding die uiteindelijk 4 uur heeft geduurd. 'S-avonds hebben we gereserveerd bij het Marriott, het Thaise 'Tamarine' restaurant staat nummer 1 op TripAdvisor en zit bij ons hotel om de hoek. Colombia is een erg goedkoop land qua eten en drinken en je kunt dus ook bij het Marriott hotel voor een paar tientjes heerlijk eten.
We zijn ook echt verrast hoe ontwikkeld Colombia is. We hadden eerlijk gezegd gedacht dat we weer meer terug in de tijd zouden gaan na Chili en Buenos Aires maar niets is minder waar. Ze hebben hier enorm hippe restaurants en hotels. Ook zijn de mensen goed gekleed. Er is wel een groot verschil tussen arm en rijk. Je moet dus goed opletten welke straten je inloopt. Maar als je in het toeristische gedeelte blijft is er niets aan de hand.
We hebben alle dagen gelukkig mooi weer gehad. Bogota ligt wel op 2000 meter hoogte dus 's-avonds koelt het wel flink af, maar dat is niet erg.

Zondag 6 november
Vandaag vliegen we naar Medellin, het gebied waar ook de koffieplantages zijn.
De vlucht zou een uur moeten duren maar we zijn er al in een half uur. Daarna pakken we de bus naar Medelin en deze rit duurt nog eens een uur. Omdat we nog niet kunnen inchecken in het hotel gaan op advies van het hotel bij Mondongo's eten. Het restaurant zit afgeladen vol met locals. De specialiteit in dit gebied is mondongo soep gemaakt van rundermaag maar ze hebben ook een kip variant. Dan doe ons die maar!
We verwachten een kopje soep maar we krijgen er echt van alles erbij geserveerd zoals, koriander, banaan(?) maiskolf, maïskoeken, rijst en een enorm stuk avocado. Snap sommige combinaties niet helemaal maar het smaakt prima.
Daarna gaan we door naar het museum van de moderne kunst. Aan de overkant is een soort van festival bezig. Na het museum nemen we hier ook even een kijkje en het blijkt een soort van Swan market te zijn. Ze hebben kraampjes met super leuke spulletjes die ook in Nederland goed zouden verkopen en er zijn veel eet- en drank stalletjes. Later in de middag komt er ook nog een band optreden.
We willen graag een tripje maken naar El Peñol en Guatapé maar morgen is het een nationale feestdag in Colombia. Het is niet verstandig om hier op zo'n vrije dag naartoe te gaan. Daarom boeken we een nachtje bij in het hotel en doen we dinsdag deze tour.
Omdat we niet echt honger hebben is ons avondeten nacho's en gin-tonics bij een van de restaurantjes in de buurt van het hotel. Deze avond komt de regen wel even met bakken naar beneden.

Maandag 7 november
Het is overal super druk vanwege de vrije dag. We besluiten om de metro te pakken naar een kabelbaan die je naar park Arvi brengt. De gondels brengen je over de vallei (die behoorlijk hoog is) naar een nationaal park. Je hebt tijdens de rit een mooi uitzicht over de stad en je eindigt in een natuurgebied.
Omdat het weer er een beetje dreigend uitziet blijven we er niet al te lang en stappen we weer in de gondel om naar beneden te gaan. Nu is dit geen verkeerde gedachte geweest want al snel begint het te regenen als we naar beneden gaan. Tijdens de rit moet je ook een keer overstappen en hier blijkt pas hoe hard het echt regent. In de straten stroomt het water zo hard dat het zelfs uit de putten omhoog spuit. Het huisafval komt zelfs vanuit de hogere gebieden met de enorme stroom water mee naar beneden.
Wij stappen in onze volgende gondel maar helaas gaat het al snel ook onweren en dat is geen prettig idee als je zo hoog in zo'n gondeltje zit. Bij de eerste de beste halte moet iedereen dan ook uitstappen en wordt de gondel stop gezet. Na ongeveer een half uur wachten stopt het met regenen en mogen we weer door. De rest van de dag blijft het gelukkig droog.
Verder bezoeken we het plein met de Botero beelden en gaan we naar Pueblito Paisa, een nagebouwd traditioneel dorpje op een heuvel in de stad.
's-Avonds regelen we nog een vlucht naar San Andrés, een Colombiaans eiland in het Caribische gebied. We moeten ook meteen een terugvlucht boeken. Dit is verplicht omdat ze bang zijn dat je op het eiland blijft. (Echt waar!) nu snap ik dit wel, als je even 7 colors San Andres Googled zie je ook de meest heerlijke foto's voorbij komen van een eiland met verschillende kleuren (7 colors) zee eromheen. Sinds we dit geboekt hebben loop ik continue met het liedje van kinderen voor kinderen in mijn hoofd: Drink met je billen bloot melk uit een kokosnoot! Laten we hopen dat het weer hier ook aan mee gaat werken.

Dinsdag 8 november
Voor 20 euro per persoon hebben we vandaag een toertje naar Piedra de Guatapé.
Ben heel benieuwd want er zit ontbijt EN een 3 gangen lunch bij inbegrepen, een boottocht van een uur, een bus die ons heel de dag overal naartoe rijdt en dat allemaal voor dat geld!
We vertrekken om 8:30 uur en we rijden eerst naar 2 plaatsjes waarvan we geen idee hebben waarom we daar gestopt zijn. Er stond een kerk maar verder was er niets te beleven of te zien.
Daarna rijden we door naar La Piedra Del Peñol, de rots van Guatapé. Deze rots kun je beklimmen (700 treden) waarna je een schitterend uitzicht over de meren hebt.
Jan is wel naar boven geweest maar ik was die dag niet topfit dus ik heb deze kans aan mij voorbij laten gaan.
Daarna rijden we door naar het plaatsje Guatapé waar we onze lunch krijgen, bruine bonensoep waar je lepel rechtop in blijft staan en een gefrituurde hele vis met rijst. We hebben wel eens beter gegeten maar het smaakte prima.
Na het eten maken we een rondvaart over het meer, alleen tegen het einde begint het weer enorm te regenen en de geplande rondwandeling door het stadje komt hierdoor te vervallen. We kunnen wel op eigen gelegenheid even het dorpje rond wat erg schattig is met allemaal gekleurde huisjes. Daarna gaan we weer met de bus naar Medellin waar we om 19:00uur aankomen. En dat allemaal voor dat geld!

Woensdag 9 tot 17 november
We moeten al vroeg opstaan want we vliegen om 9:00 uur naar San Andres. (Drink met je billen bloot.....!)
Na wat vertraging komen we in het begin van de middag bij ons hotel aan. We kunnen niet meteen op de kamer maar Jan trekt direct zijn zwembroek aan. Het is er inderdaad tropisch warm en de zon schijnt volop.
De komende dagen gaan we in de relax stand. Ons lekker vervelen noemt Jan het.
Zal dus niet van dag tot dag beschrijven wat we doen, want dat wordt wel erg saai.
Maar het is vandaag de 17e november en we hebben de eerste paar dagen en de laatste dag mooi weer gehad. De dagen dat we regen hadden was het ook goed raak, we hebben een onweersbui gehad, ik geloof niet dat ik het ooit zo hard heb horen knallen. Regen kwam ook met bakken uit de hemel, de receptie en het restaurant stonden helemaal onder water. Volgens de BBC waren er ontwikkelingen van een tropische storm in de het Caribische gebied en daar hebben wij ook van mee mogen genieten. Maar het was gelukkig nooit heel de dag regen en als het dan weer droog was, was het ook direct weer 30 graden.
We hebben 1 middag gesnorkeld. De boot had een lang touw waar de snorkelaars zich aan vast konden houden. De boot trok ons dan naar verschillende plekken waar veel vis zat. Super handig!
Ook was er een plek waar je Stingray's (pijlstaartroggen) kon zien en vasthouden.
Verder hebben we nog een mule gehuurd, dit is een soort van overdekt golfkarretje waar je het eiland mee rond kan. Als je het hele eiland rondrijdt is het 35 km. Dit hebben wij helaas niet gehaald want het begon zo hard te regenen dat we tot ons onderbroek nat waren en het mule rijden hebben gelaten voor wat het was.
We hebben ook 3 keer bij het restaurant La Regatta gegeten. Heerlijke cocktails en vis en super leuk personeel.
Samen met een beetje kleur erbij is dit zo'n beetje wat we gedaan hebben op San Andrés. Het is ons erg goed bevallen dus we gaan het in Cartagena nog even voortzetten. Op 17 november vliegen we om 21:00uur naar Cartagena waar we voor 3 dagen een hotel geboekt hebben. Bij aankomst blijkt alleen dat onze kamer om 18:00uur gecancelled is omdat ze een vooruitbetaling van Jan zijn credit card wilden doen maar die was blijkbaar geweigerd. Daarom hebben ze onze kamer maar aan iemand anders verhuurd! Na veel drama aan de balie moeten we uiteindelijk in een ander hotel gaan slapen een paar straten verder. De volgende ochtend garanderen ze dat onze kamer om 13:00uur klaar is wat uiteindelijk 14:45 uur wordt. Geen pluspunten voor dit hotel dus!
Ook de komende dagen gaan we hier rustig aan doen. Cartagena is een kustplaats met een heel mooi centrum binnen stadsmuren. Maak je dus geen zorgen over ons ;-)

1. Frans Sebregts:
    22 november 2016
    Marieke en Jan weer een erg mooi verhaal
  2. Jos Kivits:
    22 november 2016
    Mooi verhaal weer met veel regen dus....Die relax-stand zal best wel eens lekker zijn vermoed ik. Geniet er nog van. Bedankt weer!
  3. Miek v.d. Noort:
    23 november 2016
    Ik heb genoten van jullie beeldende verhalen.
    Geniet nog van jullie laatste vakantiedagen, want binnenkort is het weer "boerenkool met rookworst".
    Goede reis terug.
    Hartelijke groet,
    Miek.
    Miek.
  4. Johan&Ingeborg:
    25 november 2016
    Hoi buufjes, wat een mooie verhalen en foto's zien we van jullie. Nog een paar daagjes genieten en dan weer Home sweet home (of mag de reis nóg langer duren). In ieder geval een goede terugreis en maak er nog een paar mooie dagen van. Tot snel, we horen graag jullie verhalen! Groetjes, Johan en Ingeborg